Comunicat de premsa
A la seva Assemblea General celebrada a Lavaur (Albigeois) els dies 7 i 8 de desembre de 2024, el Partit de la Nació Occitana va debatre sobre la situació política a Occitània, França i el món.
Occitània
Davant la incapacitat dels representants electes de les col·lectivitats locals occitanes (municipis, comunitats de municipis, departaments i regions) per responsabilitzar-se de les reivindicacions identitàries del poble occità, el Partit de la Nació Occitana és partidari de rellançar cada any una gran manifestació en una metròpoli diferent, que reuneixi tots els moviments polítics occitans, ja siguin regionalistes, autonomistes o nacionalistes, i a tots els moviments culturals. El PNO també dóna suport a les curses de relleus per la llengua que se celebren al país.
República Francesa
El PNO constata amb satisfacció que, des de les darreres eleccions legislatives, ja no existeix el bipartidisme estèril i antidemocràtic esquerra/dreta. Tot i això, l'estructura política i, en particular, la Constitució romanen inalterades.
El PNO proposa revisar les institucions per avançar cap a una Sisena República Federal, que atorgaria grans competències (educació, sanitat, transports, cultura, turisme, política lingüística, agricultura, pesca, esports etc.) a les regions, redibuixades segons criteris etnoculturals. Només uns partits occitans forts podran liderar aquesta lluita. El PNO, actiu sobre el terreny des del 1959, es proposa exercir el seu paper.
Internacional
Pel que fa a l'existència del Grup d'Iniciativa de Bakú, ignorat pels mitjans de comunicació i que reuneix els moviments independentistes de les colònies franceses d'ultramar de Martinica, Guadalupe, Guaiana, Kanaky, Polinèsia i Còrsega, el PNO assenyala que, darrere d'Azerbaidjan, Rússia i Turquia intenten desestabilitzar Occident, que nega a certes nacions el seu dret a la independència garantit per l'ONU. El règim azerbaidjanès, dictadura imperialista recolzada per Turquia i Rússia, que ocupa una part d'Armènia, és el menys indicat per promoure la descolonització.
Davant la intransigència de l'imperialisme francès, siguin quines siguin les reserves expressades pel PNO sobre les aliances del Grup d'Iniciativa de Bakú, no les condemna encara que demana prudència, ja que aquestes potències aliades no ofereixen una ajuda desinteressada.
Tot i això, el Partit de la Nació Occitana assegura als membres del Grup d'Iniciativa de Bakú la seva plena solidaritat en la seva lluita per alliberar-se del jou colonial francès.